top of page

Formuła Renault 2.0. Seria, która wychowała przyszłe gwiazdy F1

Adrian Drozdek

Seria Formuła Renault 2.0 była jednym z kluczowych szczebli w karierze wielu obecnych gwiazd Formuły 1. Dla wielu młodych kierowców była ona doskonałą platformą do zdobywania doświadczenia i rozwijania swoich umiejętności. Tutaj przybliżymy Wam jej historię.


Formuła Renault 2.0. Początki


Seria wyścigowa Formuła Renault 2.0 ma swoje korzenie we Francji, gdzie zainicjowana została w 1968 roku pod patronatem Francuskiej Federacji Sportów Samochodowych (FFSA). Początkowo znana jako Francuska Formuła, charakteryzowała się lekkimi pojazdami o masie zaledwie 420 kg, wyposażonymi w silniki o pojemności 1.3 litra oraz skrzynie biegów pochodzące z modelu Renault 8.


Pierwsze wyścigi odbyły się 31 marca 1968 roku na torze w Albi. Dopuszczano różne podwozia, dzięki czemu można było korzystać z Martini, Frac, Eliny, Gerca czy GS-a. Na starcie stawiło się 6 zespołów. Z biegiem czasu stawka i liczba wyścigów rosła. Kalendarz rozszerzył się do 17 wyścigów, co było imponującym osiągnięciem, biorąc pod uwagę, że w Formule 1 liczba ta była wówczas znacznie mniejsza. Te początki stanowiły fundament dla rozwijającej się nowej serii, znanej dziś jako Formuła Renault 2.0, odgrywając istotną rolę w karierach wielu późniejszych kierowców Formuły 1.


Już w 1971 roku marka Renault postawiła na własną serię. Rozszerzono wtedy kalendarz do 22 wyścigów, a pierwszym mistrzem został Michel Leclere. Rok później równolegle rozegrano też 4 zawody Challenge European, podczas których wykorzystywano bolidy FR 2.0/2000. Zmieniono silnik na ten wykorzystywany w Renault 12 o poj. 1.6 l. Jednocześnie Formuła Renault 2.0 doczekała się edycji europejskiej, co zwiększało jej prestiż i przyciągało większą rzeszę młodych kierowców. Przez serię przewinęli się m.in. Jacques Laffite, Patrick Tambay, Rene Arnoux czy Didier Pironi, których można było kojarzyć później z czołówką F1.


Od 1989 roku zwiększono pojemność silnika do 1721cc, a od 1995 roku do 2000cc V8. I właśnie ta ostatnia zmiana sprawiła oficjalnie, że FR 1.6 i 1.8 stopniowo wypierane były przez FR 2.0. Nazwa z Formuła Renault 2000 na Formuła Renault 2.0 zmieniła się dopiero w 2005 roku.


Charakterystyka weekendu wyścigowego


Charakterystyka weekendu wyścigowego w Formule Renault 2.0 przedstawia się jako intensywne i strategicznie zaplanowane wydarzenie, mające na celu wyłonienie najlepszych z najlepszych. Każda edycja tej serii może pomieścić do 36 zawodników, co zapewnia konkurencyjność i różnorodność na torze.


Weekend wyścigowy rozpoczyna się od godzinnej sesji treningowej, podzielonej na dwie części po 30 minut każda. Jest to czas, kiedy kierowcy mogą dostosować swoje pojazdy do warunków toru i optymalizować ustawienia bolidów.


Po treningach następuje faza kwalifikacji, która również podzielona jest na dwie sesje, po 20 minut każda. Podczas tych sesji każdy kierowca ma możliwość przejechania maksymalnie 8 okrążeń, co stanowi okazję do uzyskania najlepszego czasu okrążenia, decydującego o pozycji startowej w wyścigach.


Pierwszy wyścig weekendu, o dystansie 60 km, ma limit czasowy 20 minut, co wymusza na zawodnikach szybką i agresywną jazdę od samego startu. Natomiast drugi wyścig jest nieco dłuższy – trwa 30 minut i obejmuje dystans 80 km, co daje kierowcom więcej czasu na manewry strategiczne i walkę o czołowe pozycje.



Formuła Renault 2.0 wyparta przez Formułę 4


Od kilku lat można zaobserwować, że seria stworzona przez Renault zaczęła ustępować pola Formule 4. Niestety w 2016 roku francuska marka wycofała swoje wsparcie dla World Series by Renault. Najpierw wyżej skategoryzowana Formuła Renault 3.5 V8 straciła człon z nazwy i przeobrażała się przez kilka lat. Finalnie jako jeden z przedsionków F1 upadli po sezonie 2018. Formuła Renault 2.0 jeszcze trwała w kilku edycjach, ale jedna z ostatnich wzmianek dotyczy azjatyckiej odmiany z 2022 roku. 


Od 2015 roku Formuła 4 zaczęła rosnąć w siłę. Coraz więcej kierowców wybierało starty w tej kategorii. Renault od 2019 roku postawiło na nowe rozdanie i utworzyło FREC, czyli Formuła Regional Championship, przy której mieli już wsparcie FIA oraz bolidy kategoryzowane jako F3. W 2020 roku Francuzi dodali też “by Alpine” do nazwy, aby popularyzować swoją markę sportową. Nowy czempionat nie był jeszcze odpowiedni dla kierowców, którzy chcieli przejść do niego od razu z kartingu. Dlatego też większość stawki FREC i FRECA stanowili byli kierowcy F4. Formuła 4 obecnie cieszy się bardzo konkurencyjnymi edycjami: włoską, europejską - Euro 4, hiszpańską czy francuską.


Kierowcy F1 a FR 2.0


Formuła Renault 2.0, przez długi czas uważana za kluczowy etap w rozwoju przyszłych gwiazd Formuły 1, odgrywała istotną rolę w karierach wielu znanych kierowców. Jednym z ostatnich przykładów kierowcy, który wyszedł z tej serii i zrobił imponującą karierę w F1, jest Oscar Piastri. Australijczyk zdobył tytuł w europejskiej edycji FR 2.0 w 2019 roku, co stanowiło początek jego "mistrzowskiego marszu" przez serie juniorskie – kolejno wygrywając Formułę 3 w 2020 roku i Formułę 2 w 2021 roku. Jego debiut w zespole McLaren w 2023 roku zaowocował tytułem najlepszego debiutanta sezonu.


Historia FR 2.0 obfituje w przykłady znakomitych kierowców, którzy stawiali tam swoje pierwsze kroki w międzynarodowych wyścigach. Robert Kubica, Lewis Hamilton, a także z młodszej generacji George Russell, Lando Norris i Alexander Albon, wszyscy mieli do czynienia z bolidami tej serii. Kolejni młodzi kierowcy debiutujący w F1 mogą już jednak nie mieć w swoim CV styczności z francuską serią, co jeszcze nie tak dawno byłoby nie do pomyślenia.


Formula Drive posiada bolidy Formuła Renault 2.0 


W naszej ofercie znajdziecie emocjonujące jazdy bolidami Formuły Renault 2.0, dostępne niemal przez cały rok. Możecie wybierać między zarezerwowaniem kompleksowego szkolenia z jazdami lub wynajmem bolidu – oczywiście po wcześniejszej konsultacji, która pozwoli dostosować doświadczenie do Waszych potrzeb. Dodatkowo, bolidy Formuła Renault 2.0 możecie wypróbować również podczas naszego flagowego wydarzenia „Formula Drive - Poprowadź Bolid F1”. Szczegóły oferty, w tym terminy i opcje rezerwacji, znajdziecie na naszej stronie internetowej: www.formula-drive.pl. Zapraszamy do skorzystania z tej wyjątkowej okazji!


 
bottom of page